دنیای فروش ، بازاریابی و موفقیت

۳ مطلب در بهمن ۱۳۸۹ ثبت شده است

اگر با قیمت مخالفت شد، تکلیف من چیست؟

اگر با قیمت مخالفت شد، تکلیف من چیست؟

برگرفته از کتاب کیمیای فروش - نویسنده: جفری گیتومر

کتاب کیمیای فروش، انتشارات سیته، ترجمه احمد روستا و رویا گذشتی

اشاره:
نکته‌ی مثبت در مخالفت با قیمت پیشنهادی شما این است که نشان می‌دهد مشتری راغب است خرید کند.این پرسش که قیمت چند است؟ بهترین نشانه محسوب می‌شود. حتی وقتی به من می‌گویند قیمت شما خیلی بالاست هم خوشحال می‌شوم.

 

اگر با قیمت مخالفت شد، تکلیف من چیست؟

نکته‌ی مثبت در مخالفت با قیمت پیشنهادی شما این است که نشان می‌دهد مشتری راغب است خرید کند.این پرسش که قیمت چند است؟ بهترین نشانه محسوب می‌شود. حتی وقتی به من می‌گویند قیمت شما خیلی بالاست هم خوشحال می‌شوم. فقط در چنین مواقعی نباید کنترل خود را از دست داد و برای جوش دادن معامله هر قیمتی را پذیرفت.

بسیار اتفاق افتاده است که فروشنده‌ای پیش از این که از او بخواهند ،قیمت محصولش را اعلام کرده است. این کار یکی از بدترین اشتباه‌هایی است که فروشندگان مرتکب می شوند.

چرا زود قیمت را رو کنیم و خود را در موضع ضعف قرار بدهیم؟

من راهکاری دارم که در بیشتر موردها کمک می‌کند تا محصولتان را با هر قیمتی که در نظر دارید، بفروشید.

کاری کنید که خریدار نتواند بگوید قیمت شما خیلی بالاست.

وقتی مشتری از شما پرسید: قیمت شما چند است؟در جواب بگویید:اجازه بدهید من چند پرسش از شما بپرسم.آن‌وقت پرسش‌هایی را که از قبل برای شناخت بهتر مشتری آماده کرده‌اید، بپرسید. به این ترتیب می‌توانید تخمین بزنید که با چه حدود قیمت موافق است.

توجه داشته باشید که درک درستی از نیاز، تمایلات و شرایط مشتری پیدا کنید و سپس مطمئن شوید که از ارزش محصول شما آگاهی کامل دارد. هرگز پیش از آن‌که از میزان علاقه‌مندی خریدار نسبت به محصول‌تان آگاهی داشته باشید، قیمت ارائه ندهید.

قیمت‌گذاری شما باید منطقی باشد. آن‌وقت می‌توانید بگویید که قیمت‌های ما منصفانه و مقطوع هستند. می‌توانستم فقط واژه‌ی مقطوع را بکار ببرم ولی استفاده از کلمه منصفانه شرایط پذیرش را آسان‌تر می‌کند.

وقتی پای تعیین قیمت در میان است، هر آنچه به زبان می‌آوریم، تاثیر‌گذار خواهد بود. در این جنگ روانی فروشنده باید روانشناس خوبی باشد تا بتواند معامله را به مسیر درستی سوق دهد.

نکته:اگر مشتری از شما خرید نکرد، تقصیر او نیست!

روش کار: از خریدار احتمالی پرسش‌هایی بپرسید که نشان‌دهنده نیازها و تمایل‌های او باشند. آن‌وقت بطور خلاصه ارزش‌های محصولتان را برشمارید و در پایان قیمت رااعلام کنید، سپس بدون مکث بگویید: خب، مطلب دیگری نیست؟

به‌خاطر داشته باشیدکه نقش فروشنده‌ها فقط این نیست که قیمت اعلام کنند، بلکه پلی هستند برای انتقال ارزش‌های محصول به خریدار؛ آن هم در جهتی که به انجام معامله ختم شود و نقطه‌ی آغاز این تلاش لحظه‌ای است که مشتری قیمت محصول را می‌پرسد.

پاسخ نهایی: به قیمتی که ارائه می‌دهید، ایمان داشته باشید. در جواب خریداری که ادعا می‌کند قیمت شما خیلی بالاست‌، بگویید: لازم شد نظر مشتری‌های قدیمی ما را بشنوید. ارائه چنین شواهدی موفقیت شما را تضمین می کند.

مالک روزنامه یک میلیون تیراژی

مالک روزنامه یک میلیون تیراژی

دیوید تامسون، (David Thomson)
دیوید تامسون، به همراه خانواده اش در سال 2010 میلادی، در حالی که توانسته بودند برای این سال 19 میلیارد دلار سرمایه اندوخته کنند، در پله 20 سرمایه داران بزرگ جهان ایستادند.
دیوید که 50 سال دارد، ساکن تورنتو کاناداست و همچنین مالک گروه رسانه‌ای     CTVglobemedia  است که در حقیقت مجموعه ای از روزنامه هایی نظیر Mail و   The globe  و 10 ها شبکه تلویزیونی و رادیویی است.
اگر بدانیم که او در سال 2009 میلادی با سرمایه ای بالغ بر 13 میلیارد دلار رتبه 24 جدول میلیاردرهای جهان را به خود اختصاص داده بود، می بینیم که در طول یک سال هفت میلیارد دلار بر ثروت او افزوده شده است.
دیوید تامسون، متولد 12 ژوئن سال 1957 میلادی با دارایی‌حدود 22میلیارد دلار یکی از همین میلیاردرها است. او که یک تاجر کانادایی است، پسرکوچک «کنت تامسون» یکی از ثروتمندترین مردان تورنتو است.تامسون توانست مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه«آپر کانادا» کسب کند و سپس در سال 1978 میلادی برای تکمیل تحصیلات خود در رشته تاریخ به دانشگاه «سلوین» رفت.
دیوید از همان جوانی مدیریت شرکت‌هایی را که توسط خانواده‌اش کنترل می‌شد، در اختیار داشت. او پس از مرگ پدرش ارث زیادی نصیبش شد و رسما هدایت شرکت «تامسون» را برعهده گرفت، ولی در سال 2000 میلادی از سمت خود کناره‌گیری کرد.
«
روی تامسون» پدربزرگ دیوید که او نیز یکی از معروف‌ترین افراد کانادا محسوب می‌شود، در بخشی از زندگینامه خود درباره دیوید نوشته است: «دیوید، نوه من، به زودی در صحنه تجارت، مرد شماره یک خواهد شد. با ثروتی که ما برای او باقی خواهیم گذاشت، دیوید می‌تواند مسئولیت‌های زیادی را عهده‌دار شود؛ هیچ یک از پسران تامسون، نمی‌توانند شرکت ‌ما را به خوبی دیوید هدایت کنند».
البته دیوید نیز مانند دیگر میلیاردرهای جهان از مطبوعات دوری می‌کند و حاضر به مصاحبه نیست و به همین علت اخبار دقیقی از نحوه زندگی او در دست نیست. دیوید در طول 49 سال زندگی خود فقط یک بار حاضر به مصاحبه شد و با «جیمز فیتزجرالد» یکی از دوستان قدیمی‌اش که خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز بود، گفت‌وگو کرد.
در این مصاحبه دیوید خطاب به جیمز گفت: «زمانی که سعی می‌کنید در زندگی توازن و تعادل ایجاد کنید، تجار سنتی فکر می‌کنند شما مرد واقعی نیستید، اما به واقع چه کسی می‌تواند بگوید که مرد واقعی چه کسی است؟ شما می‌توانید به من بگویید؟»
وی ادامه داد: «شما زمانی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته با همسرتان ندارید، زمان اضافی برای استفاده مناسب از تعطیلات ندارید، شما سرگرمی ندارید و نمی‌دانید که چگونه کلمه «مونزارت» را هجی می‌کنند و به اینجا آمدید تا به من بگویید که ضعیف هستم
اما درباره شرکت «تامسون» می‌توان گفت که این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اطلاعاتی جهان است که در بخش‌هایی مانند سرویس‌های تجاری، بهداشتی، تحقیقات تکنولوژی و حقوقی متمرکز شده است.تامسون در هفت بخش گوناگون فعالیت می‌کند و هر یک از آنها عنوان خاص خود را دارند. تا همین اواخر، تامسون یکی از رهبران تحقیقات دانشگاهی محسوب می‌شد. در 26 اکتبر سال 2006، مدیران تامسون اعلام کردند که قصد دارند بخشی از دارایی این شرکت را بفروشند.
چندی قبل از این، تامسون اعلام کرد که با قراردادی به ارزش 2/17 میلیارد دلار با خبرگزاری «رویترز‌» ادغام و شرکت جدیدی با عنوان «تامسون - رویترز» تشکیل خواهد شد. بر اساس این قرارداد، تامسون 35 درصد از سهام شرکت جدید را در اختیار خواهد داشت و این شرکت با مدیریت«تام گلوسر‌» رئیس کنونی رویترز اداره می‌شود. تا پایان دهه 70 میلادی، روزنامه تامسون با انتشار یک میلیون نسخه در آمریکا عنوان پرفروش‌ترین روزنامه این کشور را در اختیار داشت. این شرکت در طول سالیان متمادی از سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز و گردشگری خارج شد و تمامی فعالیتش بر زمینه اطلاع‌رسانی متمرکز شد.
در سال 1976، در زمان مرگ تامسون (پدربزرگ دیوید)، شرکت تامسون 500 میلیون دلار ارزش داشت، اما طبق گزارش‌های منتشر شده در سال 2006 میلادی، شرکت تامسون پس از مرگ «کنت تامسون» پدر دیوید حدود 3/62 میلیارد دلار ارزش خالص داشته است.

 

روند خرید مشتری از فروشنده


روند خرید مشتری از فروشنده

بسیاری از فروشندگان از خود می پرسند چرا بعضی مشتریان از من خرید می کنند و بعضی فقط به فروشگاه من سری می زنند و بدون خرید فروشگاه را ترک می کنند ، می خواهیم بصورت کلی و اجمالی روند خرید مشتری را بررسی کنیم :

مشتری در سه مرحله نسبت به خرید و یا عدم خرید خود قضاوت و تصمیم گیری می کند:

1-    یک سوم قضاوت مشتری در مرحله ورود به فروشگاه انجام می شود که این قضاوت بر مبنای عوامل زیر است :

الف ظاهر فروشنده که بایستی برازنده و مرتب باشد ، نیازی نیست حتما لباس شما از برندهای مشهور و معروف باشد یا عطرهای گرانقیمت زده باشید بلکه باید ظاهر شما آراسته ، مرتب و تمیز باشد همچنین وضعیت مو و زیورآلات شما باید متناسب با محیط کار شما باشد اگر محیط کار شما نسبتا رسمی و اداری است پوشیدن کفش اسپرت و پیراهن یقه باز و زیور های طلا بخصوص برای مردان باعث ایجاد جو نامناسب در تصمیم گیری مشتریان خواهد شد.

ب -  ظاهر فروشگاه : منظور از ظاهر فروشگاه نوع چیدمان کالاها ، تمیزی محیط و نوع نور پردازی محیط می باشد که بسیار در تصمیم گیری مشتری موثر است ، در نظر بگیرید اگر داخل یک فروشگاه تاریک و یا کثیف باشد آیا یک خانم تمایلی برای دیدار از کالاهای داخل فروشگاه خواهد داشت؟

2-    یک سوم بعدی قضاوت مشتری مربوط به نحوه برخورد فروشنده با مشتری است ، این بارها برای همه ما اتفاق افتاده که برای خرید به یک فروشگاه مراجعه کرده و بدلیل برخورد بسیار بد و یا بی تفاوتی فروشنده با ناراحتی آن فروشگاه را ترک کرده ایم ، باید بیاد داشته باشیم که کار و کسب ما با وجود مشتری رونق دارد و چنانچه مشتری وجود نداشته باشد ماهم شغلی نخواهیم داشت بنابراین باید در موقع مراجعه مشتری با تمام وجود و در نهایت ادب و نزاکت اطلاعات درخواستی را در اختیار مشتری بگذاریم در این حالت است که میتوانیم توقع داشته باشیم مشتری بجای رقبا از ما خرید نماید.

3-    و اما سومین عامل اصلی در قضاوت مشتری برای خرید اطلاعات فنی فروشنده راجع به کالای خود است ، این عامل بسیار مهم بوده و چنانچه مشتری احساس کند فروشنده نسبت به کالایی که به او ارائه می کند تسلط کافی ندارد قطعا از خرید منصرف خواهد شد بنا براین سعی کنید اطلاعات خود را به حد کامل برسانید ، سعی کنید آخرین بروشورها و اطلاعات را مطالعه کنید ، از اینترنت اطلاعات بگیرید و گزارشات و مقالات موجود در نشریات را راجع به کالاهای خود با دقت مطالعه کنید .

اینها عواملی هستند که به شما کمک می کنند بتوانید تاثیر بهتر و بیشتری بر روی مشتری خود داشته ، و فروش بهتری داشته باشید.

با آرزوی موفقیت

محمدرضا امین

89/11/11