دنیای فروش ، بازاریابی و موفقیت

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۸۹ ثبت شده است

بحران اقتصادی – بهترین فرصت برای توسعه کسب‌و‌کار

بسیاری از مدیران، پس از بحران اقتصادی که تمام دنیا را فرا گرفته است با کاهش فروش و سود مواجه شده‌اند. بسیاری از مدیران دست روی دست گذاشته‌اند و منتظرند تا معجزه‌ای اتفاق بیافتد و کسب‌و‌کارشان رشد کند. ولی بیایید شرایط اقتصادی جدید حاکم بر دنیا را بهترین فرصت برای رشد و توسعه کسب‌و‌کار خود بدانیم.

حدود 40 سال پیش یعنی دهه 1970 میلادی، یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی در طول تاریخ اتفاق افتاد. قیمت‌ها به‌شدت افزایش یافت و ساخت‌و‌ساز با رکود بی‌سابقه ای مواجه شد. اگر شما در آن دوران زندگی می‌کردید شاید به خود می‌گفتید: حال بدترین زمان برای توسعه کسب‌و‌کار است. ولی در همان شرایط کارآفرینانی مانند استیو جابز مدیر شرکت اپل، به موفقیت‌های بی‌نظیری دست یافتند. آنها طرز فکر متفاوتی نسبت به دیگران داشتند، آنها به خود گفتند: اکنون بهترین زمان برای رشد و توسعه است! یکی از مهمترین مشخصات کارآفرینان موفق آن است که هیچگاه منتظر بهترین فرصت نیستند. آنها همین امروز را بهترین فرصت می‌دانند. بسیاری از افراد موفق جهان مانند تام واتسون، مدیر شرکت آی.بی.ام یا توماس ادیسون، رشد خود را در بدترین شرایط ممکن آغاز کردند. آنها رویایی داشتند که حاضر نبودند به هیچ قیمتی از آن دست بکشند و همین رویا به آنان در شرایط دشوار روحیه می‌داد.

شرکت اچ.پی در سال 2010 یکی از موفق ترین شرکت‌های کامپیوتری بود. این شرکت در بدترین شرایط اقتصادی شرکت دل را پشت سر گذاشت و رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر داشت. 

آقای اندی گرو مدیر افسانه‌ای که شرکت اینتل را از آستانه ورشکستگی نجات داد و آنرا به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های کامپیوتری تبدیل کرد، کتابی با  نام "تنها بی پروایان پایدارند" نوشته است. در این کتاب توضیح داده شده که بسیاری از کسب‌و‌کارها هنگام مواجه شدن با شرایط جدید با دو انتخاب روبرو می‌شوند. انتخاب اول آن است که ساختار خودشان را تغییر ندهند و منتظر تغییر شرایط باشند. انتخاب دوم آن است که بلافاصله خودشان را با شرایط جدید وفق دهند. تغییرات نامطلوب، معمولا بهترین فرصت برای شرکت‌های گروه دوم است تا با ایجاد تغییرات لازم، رشد جدیدی را آغاز کنند. تمامی کسب‌و‌کارها با شرایطی روبرو می‌شوند که اندی گرو آنرا نقطه عطف راهبردی می‌نامد. در این شرایط بسیاری از آنان با سرعت به سمت سقوط و نابودی پیش می‌روند. ولی در همان زمان، شرکت‌های چابک و انعطاف‌پذیر دوران جدیدی از رشد را آغاز می‌کنند.

نکاتی برای رشد کسب و کار در شرایط کنونی

1- منتظر بهتر شدن کارتان نباشید! خودتان آنرا بهتر کنید!
در بازاریابی دو مفهوم بسیار مهم داریم: بازاریابی انفعالی و بازاریابی فعال. فرض کنید صاحب یک فروشگاه با کم شدن تعداد مشتریانش مواجه می‌شود. در بازاریابی انفعالی، او داخل فروشگاه منتظر می‌ماند تا مشتریان وارد شوند و سپس سعی می‌کند به آنها بیشتر بفروشد. ولی در بازاریابی فعال، صاحب فروشگاه خود پیشقدم می‌شود و کارهایی انجام می‌دهد تا افراد بیشتری وارد فروشگاه شوند. مثلا هر روز ویترین را تغییر می‌دهد، از تمامی محصولات خود عکس دیجیتال تهیه کرده، آنرا روی سی.دی ذخیره می‌کند و به مشتریان ارائه می‌کند، فروش‌های فوق العاده برگزار می‌کند، به کسانی که محصول خاصی را بخرند هدیه می‌دهد و حتی کاغذهای تبلیغاتی را چاپ می‌کند و در محدوده فروشگاه توزیع می‌کند و در آن تبلیغ از علاقه‌مندان می‌خواهد تا تاریخ معینی به فروشگاه مراجعه کنند و از مزایا یا
  هدیه‌ای استفاده کنند.

2- از روش های نوین بازاریابی استفاده کنید.
اگر با فروش سر و کار دارید، هر روز روش‌های جدید بازاریابی را بیاموزید و در کار خود استفاده کنید. مثلا در جلسات مشاوره می‌بینم که غالب شرکت‌های بیمه، تنها از روش‌های سنتی بازاریابی تلفنی و بازاریابی حضوری استفاده می‌کنند که وقت زیادی به خود اختصاص می‌دهد و بازده کمی دارد. در کنار این روش‌ها می‌توان از بازاریابی مستقیم از طریق پست، ایمیل، پیامک یا ... استفاده کرد. مثلا می‌توان مقاله رایگان فوق العاده‌ای تهیه کرد که در آن انواع خدمات بیمه، به زبانی ساده و مختصر به مشتری معرفی می‌شود و آنرا برای افراد مختلف از طریق پست ارسال کرد. ایده خلاقانه‌تر آن است که خبرنامه ایمیلی تهیه شود و هر هفته برای علاقه‌مندان ارسال شود. در این خبرنامه اطلاعات مفید و باارزشی درباره سرمایه‌گذاری، انواع بیمه و ... ارائه کنید. خودتان را به عنوان متخصص و مشاور معرفی کنید و نه صرفا یک فروشنده. از کارت ویزیت خود به عنوان رسانه‌ای برای بازاریابی استفاده کنید. مثلا روی کارت ویزیت بنویسید: برای دریافت مقاله رایگان اشتباهات خریداران بیمه، به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

3- پیام بازاریابی خود را تغییر دهید.
بازاریابی یعنی رساندن پیام مناسب از طریق رسانه مناسب به مخاطبان مناسب. بسیاری از مدیران چون به اندازه کافی با علم بازاریابی آشنا نیستند، وقتی از عملیات تبلیغاتی خود نتیجه مناسب را نمی‌گیرند، فقط اقدام به تغییر رسانه می‌کنند. یعنی مثلا در یک مجله آگهی می‌دهند و فروش تغییری نمی‌کند. سپس بلافاصله به این نتیجه می‌رسند که مشکل از آن مجله بوده است. آنها رسانه دیگری را جایگزین می‌کنند. مثلا از بیل بورد استفاده می‌کنند. ولی ترکیب مناسب این سه عنصر است که فروش را افزایش می‌دهد. شاید پیام مناسبی برای مخاطبان نداریم. تهیه پیام بازاریابی که باعث افزایش فروش شود، وقت و انرژی کافی می‌طلبد. ما باید بتوانیم در پیام بازاریابی، به این سوال مهم پاسخ دهیم که چرا مشتری باید ما را انتخاب کند، وجوه تمایز ما با رقیبان چیست؟ اگر هیچ حرفی برای گفتن نداریم، چگونه توقع داریم مشتری از ما خرید کند؟ خود را جای مشتری قرار دهید و فرض کنید که کسب و کارتان را نمی‌شناسید و اولین بار با تبلیغ خودتان مواجه می‌شوید. آیا تبلیغ شما مشتری را ترغیب می کند تا خرید کند، یا اینکه صرفا به ذکر مطالب کلی و بی‌ارزش پرداخته‌اید.

4- طیف مخاطبان را تغییر دهید.
یکی از بزرگترین اشتباهات بازاریابی آن است که فرض کنیم تمامی افراد می‌توانند مشتری ما باشند. هرچه بازار هدف را بزرگتر و کلی‌تر انتخاب کنیم کار فروش سخت‌تر می‌شود، زیرا هیچ ذهنیتی از مشتری نداریم و نمی‌توانیم پیام بازاریابی مناسبی داشته باشیم. شرکت‌های فراوانی توانسته‌اند با محدود ساختن طیف مخاطبان خود، بسیار سریع‌تر رشد کنند. مثلا اگر کار شما تولید شامپو است، می‌توانید شامپوی خاصی برای شناگران تولید کنید. همچنین می‌توانید به دنبال علاقه‌مندانی باشید که میزان خرید آنها بسیار بیشتر از دیگران است. من برای فروش کتابم بر مدیران شرکت‌ها متمرکز شده بودم. سپس بر دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها متمرکز شدیم. تفاوت میزان خرید قابل توجه بود. حداقل سفارش دانشگاه ها 100 نسخه بود. یعنی به‌جای آنکه با سعی و تلاش فراوان، کتاب را به 100 مشتری متفاوت بفروشیم، می‌توانیم مشتری را پیدا کنیم که میزان هر سفارش او، معادل خرید 100 مشتری معمولی است!  

بنابرین انتخاب با شما است. می توانید در شرایط بحران اقتصادی روند قبلی خود را ادامه دهید و شاهد سقوط کسب و کار خود باشید و یا شرایط را در دست گرفته و بحران اقتصادی را بهترین فرصت برای رشد کسب و کار خود بدانید!

منبع: مدیر سبز

 

یک کارآفرین آلمانی

هاینز هورست دیشمان کارآفرین آلمانی است که اداره بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای کفش اروپا به نام‌هاینریش دیشمان را بر عهده دارد. وی با ثروت 3.4 میلیارد دلار در جایگاه صد و نود و هفتم ثروتمندان جهان در سال 2010 قرار دارد.

 

هاینز هورست دیشمان در 30 سپتامبر سال 1926 در شهر اسن-بروبک در آلمان متولد شد. وی پسر‌هانریش دیشمان یک خرده فروش کفش بود.‌هاینز هورست چهار خواهر دیگر هم داشت. پدر او در سال 1913 یک فروشگاه کفش تاسیس کرده بود که پس از مرگ زودهنگامش در سال 1940 آن را برای همسرش،‌ جولی،‌ به ارث گذاشت.
هاینز هورست دیشمان در سال 1943 به ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم فرستاده شد. او در سال 1945 در حالی که به شدت زخمی‌شده بود به خانه بازگشت. وی سپس در شهر بن و دوسلدورف به تحصیل علوم الهی و پزشکی پرداخت. دیشمان در سال 1951 موفق به دریافت مدرک پزشکی خود شد. وی پس از اتمام تحصیل 5 سال را در حوزه کلینیکی و با تمرکز بر بخش ارتوپدی فعالیت کرد. دیشمان در کنار کار پزشکی خود همچنان کسب و کار خانوادگی خرده‌ فروشی کفش را در گوشه ذهن خود داشت. به همین دلیل، دیشمان در سال 1956 کسب و کار خانوادگی را به‌دست گرفت و در نهایت آن را تبدیل به بزرگ‌ترین خرده‌ فروش کفش در سرتاسر اروپا کرد. او به عنوان مدیر عامل شرکت یک سیستم جدید مدیریت مواد اولیه را معرفی کرد که به این شکل توانست رقبا را پشت سر بگذارد.
شرکت دیشمان در حال حاضر در 16 کشور جهان فعالیت دارد و به خصوص در میان افراد جوان شهرت زیادی کسب کرده است. نکته قابل توجه محصولات شرکت دیشمان قیمت‌های معقول آن است که برای اکثر افراد قابل پرداخت است. این شرکت که دفتر مرکزی آن در شهر اسن واقع شده به فروش کفش و پوشاک می‌پردازد. در حال حاضر بیش از 25 هزار نفر برای این شرکت مشغول به کار هستند.
دیشمان در سال 1999 از کار خود کناره‌گیری کرد و اداره امور روزانه شرکت را به پسرش هنری سپرد.
هاینز هورست دیشمان همسر خود را از دست داده است. وی چهار فرزند دارد و در حال حاضر ساکن شهر اسن است.‌هاینز هورست دیشمان به کوهنوردی، اسکی، موسیقی علاقه دارد. او همچنین ویلن می‌نوازد. دیشمان فردی خیر است که به طور مداوم مبالغ زیادی را به سازمان‌های انسان دوستانه اهدا می‌کند.‌
هاینز هورست دیشمان تاکنون جوایز زیادی را دریافت کرده که شامل دکترای افتخاری دانشگاه چرچ در سال 2010، جایزه «لوتر رز» بنیاد مارتین لوتر‌، به پاس فعالیت‌های اجتماعی و خیریه‌، در سال 2008، جایزه ملی رهبری از مجمع اقتصادی آلمان در سال 2008 و نشان لیاقت فدرال بزرگ در سال 2006 می‌شود.

 

تبلیغ خودروی مرسدس بنز


نیروی ترمز اضافی هنگامی که شما به آن نیاز دارید....

القای کاهش سریع سرعت به مخاطب تنها با اعداد ، نه با تصویر اتومبیلی که درحال گرفتن ترمز است!





benz-ads01.jpg

benz-ads02.jpg


benz-ads03.jpg

ایده های نو برای نوشتن

یکی از گنجهایی که به آسانی از آنها میگذریم خاطرات و داستانهای بزرگان ما است ، علاوه بر پند و اندرزی که در این داستانها نهفته است شامل داستانها و حکایات شیرین و جالبی هستند که میتوانند با اندکی ذوق وسلیقه تبدیل به کتابهایی خوب و با ارزش شوند لذا کافی است دفعه بعد که پای صحبت بزرگترها می نشینید گوشهای خود را تیز کنید و یا با هر وسیله ممکن صحبت آنها را ضبط کنید ( امروز اکثر گوشیهای موبایل و دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال مجهز به ابزاری برای ضبط صدا هستند ) و بعد سر فرصت این داستانها را بر روی کاغذ ( درصورت نیاز با اندکی تغییر ) پیاده کنید ، دوستانی که دستی در نوشتن دارند میدانند که یک ایده خوب برای نوشتن چقدر میتواند مفید باشد  ، و این ایده و سوژه ها میتوانند بسیار جالب و پندآموز باشند.

پس از تکمیل این نوشته ها تنها کاری که باقی می ماند گرفتن مجوز چاپ آنها است و بعد میتوانید خود راسا و یا با مشارکت یک ناشر اقدام به چاپ و انتشار کتاب خود بنمائید.

 

نانوایی در منزل

نانوایی در منزل:

یکی از مواردیکه در زندگی فعلی بسیار افت پیدا کرده و در عین حال بسیار مهم به شمار میرود نان است ، پس اگر با پخت نان آشنایی داشته و امکان و فضای آنرا در منزل دارید یکی از بهترین فرصتهای کسب درآمد در اختیار شماست ، البته باید گفته شود اولین قدم برای انجام این کار کسب مجوز از اداره بهداشت است که این مساله شامل همه ایده هایی که در ارتباط با مواد غذایی است میگردد و چنانچه کار بدون مجوز انجام بگیرد امکان تعطیلی کار توسط اداره بهداشت خواهد بود.

پس از کسب مجوزهای لازم ، نان باید به سبک سنتی تهیه شود تا ماندگاری و کیفیت بالاتری داشته باشد و بتوان آنرا با قیمت مناسبی در بازار عرضه کرد ،حال تنها کاری که می ماند یک بسته بندی مناسب و عرضه آن در بازار است .

یک سئوال : شما هیچ یک از امکانات تولید نان را ندارید چگونه میتوانید از ایده های ذکر شده استفاده کنید؟

با داشتن اندکی شم فروشندگی و سر زدن به دوست و آشنایانی که در زمینه تولیدات موارد ذکر شده فعال هستند و یا امکان تولید آنها را دارند میتوانید آن کالاها را تهیه و با بسته بندی خوب در بازاهای مناسب عرضه کنید.

بهترین مکان بازاریابی برای ایده های ذکر شده تهران است چون با جمعیت فوق العاده بالا و درآمد سرانه ای که به نسبت شهرهای دیگر بیشتر میباشد کالاهای ذکر شده مشتریان بیشتر و بهتری خواهد داشت.

دانلود کتاب مدیریت بازاریابی الکترونیک

دانلود کتاب 101 عنوان پرفروش برای ساخت تبلیغات

بازاریابی توسط اینترنت




 

بازاریابی در دنیای امروز توسط اینترنت و شبکه های اجتماعی نسبت به سال های قبل بسیار متحول شده است. ما امروز در بهترین تمدن بشری در زمینه ارتباطات هستیم. امروزه با استفاده از اینترنت می توانید پیام خود را به تمام دنیا ارسال کنید و آن ها را از خدمات خود با خبر سازید.  برای بازاریابی اینترنتی روش های رایگانی برای بازاریابی وجود دارند که در ادامه به معرفی برخی از این روش های می پردازیم.

1- موتور های جستجو: موتور های جستجو ارزان ترین و همچنین قویترین ابزار برای معرفی خدمات خود به کاربران است. تحقیقات نشان داده کاربرانی که از طریق موتور های جستجو وارد سایتی می شوند علاقه بیشتری به استفاده از خدمات آن سایت دارند.
2- سایت های آگهی: کافیست عبارت آگهی رایگان را در اینترنت جستجو کنید آنگاه خواهید دید که صد ها سایت برای شما نمایش داده می شود. در تک تک آن های عضو شده و محصولات و خدمات خود را در آنجا درج کنید.
3- ثبت سایت: با جستجوی ثبت سایت سایت خود را در این دایرکتوری ها ثبت کنید. برنامه ریزی کنید و در هر روز سایت خود را حداقل در 10 سایت ثبت کنید.
4- انجمن ها: در تمامی انجمن های مربوط به خدماتتان عضو شده و مقالات خود را همراه با لینک سایتتان در آن جا درج کنید.
5- سایت های اجتماعی: در سایت های اجتماعی عضو شوید و در زمینه کاری خود گروهی را ایجاد کنید سپس آن گروه را به همه معرفی کنید و در گروه خود و معرفی خدماتتان بپردازید.
6- ارسال خبر: با جستجوی کلمه ارسال خبر ، مقالات خود را به سایت های خبری ارسال کنید. این کار برای شما اعتبار ایجاد میکند.
7- تبادل لینک: با سایت های دیگر تبادل لینک کنید این کار هم برای موتور های جستجو موثر است و هم کاربران جدیدی را برای شما ایجاد می کند.

استفاده از امکانات ساده

بسیاری از جوانان در شهرهای کوچک گله مندند که برای بدست آوردن شغل و کسب درآمد بسیار با مشکل روبرو هستند البته این گله در جای خود برای کل جوانان کشور موجود است ، اما چه باید کرد؟ جوانان در شهرستانها با نگاهی به اطراف خود و اندکی تامل و در نظر گرفتن امکانات موجود میتوانند ایده های بسیار خوبی برای کسب درآمد پیدا کنند .

دوستی را میشناسم که در آغاز کار وضعیت چندان خوبی نداشت او از یک کارگاه کوچک ذغال شروع به خرید ذغال کرده و پس از بسته بندی آنها را به تهران برده و می فروخت البته مثل هر کار دیگری کار او هم در ابتدا با مشکل روبرو بود و کند پیش می رفت اما خدا را شکر آخرین خبری که از او دارم سالن بزرگی را گرفته بود و چند نفر را هم برای بسته بندی ذغالها استخدام کرده بود و اوضاعش هم بسیار خوب شده بود.

این مثال کوچک به ما نشان میدهد که با استفاده از افکار خوب از مواد ساده ای مانند ذغال هم می شود کسب و کار خوبی ایجاد کرد ، فقط باید با فکر و پشتکار عمل کرد

یک هشدار: هر ایده ای که به شما القا کند یک شبه و بدون زحمت میتوانید پولدار شوید دروغ بوده و دامی بیشتر نیست و رفتن به سمت آن تنها سودش بدست آوردن یک تجربه تلخ خواهد بود.

تنها کافی است نگاهی به اطراف خود بکنید و با کمی دقت میتوانید ایده های بسیار خوبی در اطراف خود پیدا کنید .

برای مثال به بعضی از آنها اشاره می کنم :

ترشیجات خانگی سبزیجات خشک کرده خانگی میوه های خشک کرده خانگی (اینکه به لفظ خانگی اشاره می کنم بیشتر به این علت است که به دلیل پائین آمدن کیفیت تولیدات کارخانه ای و امکان تولید آنها با کیفیت خوب در منازل امکان فروش آنها بسیار زیاد است ، البته شرط اول در این کار کیفیت بالاست و چنانچه کیفیت محصولات عرضه شده توسط شما خوب نباشد نمی توانید انتظار پیشرفت و بالطبع کسب درآمد خوبی را داشته باشید)

((یک توصیه : در شرایط کسب و کار فعلی به هیچ عنوان کالای خود را نسیه به فروش نرسانید و همچنین سعی کنید به هر محل آنقدر کالا بفروشید که اگر او در پرداخت خود بدقولی کرد و یا چکهایش سر موعد پاس نشد ضربه سنگینی برای شما نباشدچون گاهی شیرینی یک فروش سنگین و عمده با تلخی چک برگشتی و یا بدتر ندادن پول از جانب مشتری ازبین خواهد رفت.))

 

رسم خوب اوج گرفتن

عقاب وقتی می‌خواهد به ارتفاع بالاتری صعود کند، در لبه‌ی یک صخره، به انتظار یک اتفاق می‌نشیند!

می‌دانید اتفاق چیست؟

گردبادی که از رو‌به‌رو بیاید!

عقاب به محض این‌که ‌آمدن گردباد را حس‌کرد، بال‌های خود را می‌گشاید و اجازه می‌دهد ‌باد، او را با خود بلند کند.

به محض این‌که طوفان قصد سرنگونی عقاب را کرد، این پرنده‌ی بلند‌پرواز، سر خود را به‌سوی آسمان بلند می‌کند و عمود بر طوفان می‌ایستد و مانند گلوله‌ی توپی، به سمت بالا پرتاب‌می‌شود. او آن‌قدر با کمک باد مخالف، اوج‌می‌گیرد تا به ارتفاع موردنظر برسد و آن‌گاه با چرخش خود به‌سوی قله‌ی موردنظر، در بالاترین نقطه‌ی کوهستان، مأوا می‌گزیند.

خوب به شیوه‌ی عقاب برای بالارفتن دقت کنید. او منتظر حادثه می‌ماند، حادثه‌ای که برای مرغ‌های زمینی، یک مصیبت و بلاست. او منتظر طوفان می‌نشیند تا از انرژی پنهان در گردباد، به نفع خود استفاده کند.

وقتی طوفان از راه می‌رسد، عقاب به‌جای زانوی غم بغل‌گرفتن و در کنج سنگ‌ها پناه‌گرفتن، جشن می‌گیرد و خود را به بالاترین نقطه‌ی وزش باد می‌رساند و از آن‌جا، سنگین‌ترین ضربه‌های گردباد را به نفع خود به‌کار می‌گیرد؛ عقاب از نیروی مهاجم، به نفع خویش استفاده می‌کند.

او نه‌تنها از نیروی مخالف نمی‌هراسد، بلکه منتظر آن نیز می‌نشیند‌ چراکه می‌داند این انرژی پنهان در نیروی مخالف است که می‌تواند او را به فضای بالاتر پرتاب کند.

انرژی اوج، به رایگان به کسی داده نمی‌شود. به‌طور اساسی در قانون بقای طبیعت، تقلای بقای نیروهای منفی، ایجاب می‌کند که تعداد نیروهای مخالف در زندگی، همیشه بیش‌تر از جریان موافق شما باشد.

پس اگر قرار است نیروی کمکی برای صعود شما حاصل گردد، قاعدتاً باید این نیرو از سوی مخالفان شما تأمین شود‌ بنابراین وقتی اتفاقی خلاف میل شما رخ‌می‌دهد، به‌جای عقب‌نشینی و سرخوردگی و واگذار کردن میدان، بی‌درنگ عقاب‌گونه جشن بگیرید و این رخداد ناخوشایند را به فال نیک گرفته و سعی‌کنید ‌در لابه‌لای این حادثه‌ی به‌ظاهر نامطلوب ، خواسته و طلب موردنظر خود را پیدا کنید و با استفاده از نیروی مخالف، خود را به خواسته‌ی خویش نزدیک سازید.

نیرویی که قرار است باعث صعود شما در زندگی شود، توسط همان کسانی فراهم می‌شود که درحال حاضر، مخالف جدی شما هستند و قصد نابودی‌تان ‌را دارند.

این شما هستید که باید منتظر فرصت باشید و با تأمل و آمادگی و صبر و تدبیر به‌موقع، از این نیرو برای بالا‌رفتن و اوج‌گرفتن استفا‌ده کنید.

پس هرگز از وجود سختی و زحمت و نیروی مخالف در زندگی و کار و تحصیل و... خود گله‌مند نباشید. این‌ها مخازن انرژی پرواز شما هستند و اگر نباشند، شاید هرگز صعودی در زندگی‌تان حاصل نگردد.

به‌جای دست روی دست گذاشتن و از وجود مشکل‌ها و مخالفت‌ها گله‌‌کردن، کمی چشم دل خود را باز کنید و به حکمت پنهان در مصیبت‌ها و سختی‌های زندگی بیندیشید.

خالق هستی با هیچ موجودی حتی بدترین مخلوقات عالم هم دشمنی ندارد و اگر اتفاقی رخ‌می‌دهد که به‌ظاهر، آزاردهنده و ناخوشایند است، شک نکنید که او در هر‌چه رقم می‌زند، خیر و برکت و سعادت پنهان است. این ما هستیم که باید شجاعت رویارویی با جریان‌های مخالف را داشته باشیم و در وقت مناسب، بال‌های خود را بگشاییم و چرخش صعود خود به سمت بالا را تجربه کنیم.